Den 8 februari i år öppnades dörrarna för Woki, Sveriges nya asiatiska restaurangkedja. Först ut, i vad som inom fem år ska bli 25 restauranger i Sverige, är Nordstan i Göteborg. FocusNeo är stolta över att få vara en del av utvecklingen och få förtroende att leverera skyltning både exteriört och interiört till Woki.
Första restaurangen öppnades den 8 februari i ett av Göteborgs bästa lägen i Nordstan. Målet är fem nyetableringar per år de kommande fem åren. Restaurangerna kommer att etableras i såväl citylägen, som i externa handelsplatser och trafikknutpunkter.
Miljön och atmosfären på Woki blir skandinavisk-asiatisk och ska kännas välkomnande, nyskapande och personlig. Menyn erbjuder ett brett urval av både välkända och unika rätter, samtliga baserade på asiatiska originalrecept.
Klarröd profil hälsar välkommen
Besökaren hälsas välkommen av tydliga innerbelysta fasadskyltar i klarröd akryl. Logotypens profil har ett tydligt djup för att förstärka synligheten dagtid och ger en distinkt effekt nattetid. De nya skyltarna speglar varumärkets profilering i alla andra sammanhang som hemsida, reklam och hänvisningsskyltar inne i restaurangen. På närmare avstånd kan besökaren även läsa om konceptet på fönsterrutorna samt tidigt få en inblick i konceptet genom informationsskyltar på entrédörrarna. Tanken med detta är att få kunden att snabbt förstå hur en beställning går till.
– Vi vill få besökaren att omedelbart förstå konceptet. Woki är ingen snabbmatskedja, utan erbjuder snarare god och prisvärd mat som serveras snabbt, säger Paula Röhss, Chef koncept och kommunikation på Woki.
Väl inne i restaurangen möts besökaren av en enkel och avskalad miljö som för tankarna till Asien med sina klarröda, vita och svarta kulörer. I kön till kassan får besökaren läsa menyn på en gigantisk väggtavla. Tavlan är försedd med en magnetisk yta och budskapen kan därmed enkelt bytas vid behov. Dukskyltar med asiatiska citymotiv pryder väggarna.
– Wokis koncept är okomplicerat och mycket stilrent. Enkelheten och funktionaliteten återspeglas i våra materialval till allt från fasadskyltar till menytavlor. Vi valde dukskyltar för den trevliga känslan och att det ska vara enkelt att byta motiv, säger Carl Granöö, försäljningschef på FocusNeo.
I sommar är det planerat att öppna nästa Woki-restaurang, denna gång i centrala Malmö på Kalendegatan i korsningen Stora Nygatan, mitt emot Hansagallerian. Från Wokis sida är man mycket nöjda med resultatet för Woki i Nordstan och hur restaurangen upplevs. Paula Röhss gläds åt den nya restaurangen och blickar framåt:
– FocusNeo har hjälpt oss att ta fram produkter som lyfter vårt koncept. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete till vår kommande expansion.
FocusNeo hjälper hotell och restauranger med att skapa sin egen identitet med hjälp av anpassade skyltar och visuell kommunikation. Om du vill diskutera ett projekt eller har några frågor är du välkommen att kontakta oss.
Foto: Dennis Westberg.