Vikten av bra skyltdesign – Sin City får nytt liv
Den ikoniska skylt som välkomnar turister till Las Vegas har fått konkurrens. En ny skylt med skyltteknik som bokstavligen överglänser den gamla kan bli den nya selfiedestinationen i staden.
Det finns förmodligen ingen annan stad i världen som Las Vegas, där kreativ skyltdesign och skyltar är lika vanligt att se som vattenpölar i Sverige. Kasinon, hotell och restauranger har tagit sina skyltar till nästa nivå i hopp om att locka kunder in till sina verksamheter. Skyltar som lyser i regnbågens alla färger samtidigt som de roterar har blivit en standard och ett signum för hela staden.
Men på en plats där allting alltid verkar utvecklas så finns det en skylt som trots sin resning och design från år 1959 lyckats hålla sig attraktiv – den berömda Las Vegas-skylten. Skylten, som är placerad i Paradise strax utanför Las Vegas, är minimalistiskt gjord jämfört med de skyltar som idag existerar längs The Strip. Trots det så är det fortfarande en given turistdestinationen för besökare till staden. Frågan som många ställer sig nu är om en skylt för 60 miljoner kronor med 13 000 lampor kommer minska intresset för det 70 år gamla landmärket.
Skyltteknik som imponerar
Idéen till en ny skylt för att välkomna turister till Las Vegas kom 2016 efter att en bil kört in i den klassiska Las Vegas-skylten. Då skyltdesign och skyltar blivit en viktig del av stadens varumärke så ville man ha en skylt vars design och konstruktion kunde bli värdig att bli ett nytt landmärke för Las Vegas. Resultatet blev en skylt på 3,3 ton som hänger i en båge 43 meter över Las Vegas Boulevard. De 13 000 LED-lamporna som skylten innehåller går att styra och ändra färg på individuellt. Med en ny skyltdesign är den nya skylten både mer modern och mer imponerande än sin föregångare.
Varför det är så viktigt med bra skyltdesign
Att skyltar har en stor påverkan för såväl verksamheter som städers varumärken är förmodligen Sin City först att skriva på. En skylt kan både höja och sänka ditt varumärke, men med en kreativ design och en robust konstruktion finns det bara saker att vinna med en välplacerad skylt.
Våra prisbelönta skyltdesigners på FocusNeo kan intyga om att en riktigt bra skyltdesign handlar mer än bara om ett bra utseende. Ett bra skyltkoncept måste vara tydligt, hållbart, genomtänkt och anpassat till kringliggande miljö. Precis som den nya miljonskylten i Las Vegas vars nya design utgår från den klassiska skylten så arbetar vi på FocusNeo utifrån våra kunders varumärken. Att designa en skylt handlar oftast om att värna om och förfina det varumärke som redan existerar. Om det nya bygget i Sin City för miljonbelopp blir mer ikoniskt än den klassiska skylt den utgick ifrån återstår att se.