Utomhusskyltar genom tiderna

Syns du inte, finns du inte. Det förstod redan de gamla grekerna. Användningen av kommersiella utomhusskyltar kan spåras till antiken och romarnas tid. På den tiden var skyltarna främst gjorda av sten, trä, terrakotta eller läder och hade symboler eller bilder istället för bokstäver. Ett smart drag med tanke på att de allra flesta inte kunde läsa eller skriva. Skyltarna används bland annat för att visa var grekerna eller romarna kunde hitta exempelvis en krog eller en hantverkare.

Medeltida skyltar utomhus

De tidiga medeltida skyltarna lämnade inget rum för tvetydighet ー oftast hängde köpmännen upp varuprover utanför sin bod för att visa vad som såldes. Även hantverkare som exempelvis skomakare kunde hänga upp varuprover och miniatyrer för att visa på sin skicklighet.

I början av 1300-talet införde Englands kung, Richard II, en lag om att alla pubar var tvungna att ha skyltar utomhus. Skylten var inte till för törstiga engelsmän, utan var ett sätt att underlätta för inspektörer som hade till uppgift att kvalitetssäkra ölen.

Under den sena medeltiden, 1400-talet, användes bislagstenar som utomhusskyltar. Bislagstenarna var stenpelare med en skulpterad gavelsten där ett bomärke var inristat. En bislagsten utanför en hantverkare var en garanti för att det fanns en mästare där. Den svenske kungen, Johan III, var inte särskilt förtjust i den här typen av skyltar utomhus. Han förbjöd bislagstenarna under 1500-talet eftersom han tyckte att de försvårade framkomligheten och renhållningen i staden.

Skyltar på 1600-1700-talet

Ordet skylt (skilt) började användas under 1600-talet och själva ordet härstammar från sköld som i vapensköld. På den tiden användes enklare utomhusskyltar av trä och sedan tillverkades skyltarna av plåt. I takt med att konkurrensen ökade blev också skyltarna mer utsmyckade.

Utomhusskyltar under 1800-talet

Under 1800-talet började företag marknadsföra sin verksamhet med hjälp av emaljerade utomhusskyltar. I takt med att läskunnigheten ökade började skylttexten att målas direkt på husets fasad.

Tulo röda neonskyltar av Fokus Neon i Stockholm

Lysande budskap under 1900-talet

Den första neonskylten kom till Sverige 1924, tolv år efter den uppfunnits i Paris. Neonskyltar är något som ofta förknippas med utomhusskyltar, men Sveriges allra första neonskylt satt inomhus i ett skyltfönster och uppmanade förbipasserande vid Stureplan att prenumerera på Dagens Nyheter. Neonskylten blev en succé så klart och snart började de lysande skyltarna att synas på var och varannan fasad.

Så får du utomhusskylten att hålla längre

Även om du inte tänkt dig att just din skylt ska bli en del av historien, är en skylt en investering som är värd att ta hand om. En utomhusskylt är oftast det första en potentiell kund ser av ditt företag. En skylt som är smutsig, har trasiga eller släckta bokstäver och är illa skött kan i värsta fall skada ditt varumärke. Därför är det viktigt att komma ihåg att underhålla dina skyltar regelbundet. Vill du lägga all din tid och energi på din verksamhet, är det en bra idé att låta ett proffs sköta dina skyltar utomhus.

Hufvudstaden fasadskyltar i Stockholm | FocusNeo

FocusNeo är Nordens största leverantör av kundanpassade skyltar och visuell kommunikation. Vi hjälper företag och organisationer att återspegla varumärket på bästa sätt. FocusNeo erbjuder skyltservice som bland annat innebär att vi tvättar skylten, målar vid behov, byter trasiga ljuskällor och lämnar in förbrukade komponenter till återvinning. Själv slipper du klättra, skruva eller fundera över vilken belysningsteknik som ska användas. Dina utomhusskyltar kan följa med dig och ditt företag in i framtiden.