Så skapar du en visuell identitet för att bygga ett starkare varumärke
Varumärke är så mycket mer än en logga och färg. Det är det som särskiljer ert företag från alla andra inom er bransch, detta inplacerar allt som kännetecknar er som företag, från webbdesign och marknadsföring till kontorsinredning och fasadskyltning, är det som symboliserar ert varumärke. Det viktigaste är att allt hänger ihop och genomsyrar alla delar där ni syns. Det handlar inte om vad som är fult eller snyggt, utan smaken kommer alltid vara som baken, det vill säga delad. Och istället för att lägga allt krut på att ni ska ha en grafisk profil som faller de flesta i smaken, är det bättre att lägga den tiden på helheten. Helheten har blivit desto viktigare i ett allt mer digitaliserat samhälle.
I det här blogginlägget kommer vi reda ut vad visuell identitet och kommunikation är och hur du med några smarta tips rörande din visuella identitet kan bygga ett starkare varumärke.
Visuell kommunikation vs visuell identitet
Er visuella kommunikation är allt som rör det grafiska kring ert företag. Det vill säga all formgivning och design kring reklam, animation, förpackning, skyltning, illustration, webb, mobilapplikationer och andra digitala enheter. Er visuella identitet däremot är ert företags personlighet, den ska visa vilka ni är, skapa stolthet internt och visa vart ni är på väg. Er visuella identitet ska förmedlas och kännas genom er visuella kommunikation.
Här är det viktigt att förstå att alla kommunikationsytor har sin unika funktion som fyller sitt syfte mot en unik mottagare. Reklamfilm har exempelvis helt andra syften och mottagare än en skylt på ditt kontor, som snarare riktar sig mot dina besökare och medarbetare. Definiera hur dina olika visuella element ska förekomma tillsammans i ert varumärke – för att få en helhet i din visuella identitet.
6 enkla tips när ni ska definiera er visuella identitet
Vad är skillnaden mellan grafisk profil och identitet?
En grafisk identitet används ofta synonymt till visuell kommunikation, där företagets logotyp, webbplats, broschyrer och marknadsföringsmaterial räknas in i en grafisk identitet. Den grafiska profilen syftar istället på vilken färgpalett, typsnitt och typografi företaget använder sig av i kommunikationen.
Låt FocusNeo hjälpa företaget med visuell kommunikation
Undrar du fortfarande vad visuell kommunikation är eller behöver företaget hjälp att ta fram en grafisk profil eller visuell identitet? Ta hjälp av experter så att det blir rätt från början.
Vill du veta mer om hur ni kan skapa en unik profil för er fastighet? Ladda ner guiden!