Så skapar du en visuell identitet för att bygga ett starkare varumärke

Varumärke är så mycket mer än en logga och färg. Det är det som särskiljer ert företag från alla andra inom er bransch, detta inplacerar allt som kännetecknar er som företag, från webbdesign och marknadsföring till kontorsinredning och fasadskyltning, är det som symboliserar ert varumärke. Det viktigaste är att allt hänger ihop och genomsyrar alla delar där ni syns. Det handlar inte om vad som är fult eller snyggt, utan smaken kommer alltid vara som baken, det vill säga delad. Och istället för att lägga allt krut på att ni ska ha en grafisk profil som faller de flesta i smaken, är det bättre att lägga den tiden på helheten. Helheten har blivit desto viktigare i ett allt mer digitaliserat samhälle.

I det här blogginlägget kommer vi reda ut vad visuell identitet och kommunikation är och hur du med några smarta tips rörande din visuella identitet kan bygga ett starkare varumärke.

Visuell kommunikation vs visuell identitet

Er visuella kommunikation är allt som rör det grafiska kring ert företag. Det vill säga all formgivning och design kring reklam, animation, förpackning, skyltning, illustration, webb, mobilapplikationer och andra digitala enheter. Er visuella identitet däremot är ert företags personlighet, den ska visa vilka ni är, skapa stolthet internt och visa vart ni är på väg. Er visuella identitet ska förmedlas och kännas genom er visuella kommunikation.

Här är det viktigt att förstå att alla kommunikationsytor har sin unika funktion som fyller sitt syfte mot en unik mottagare. Reklamfilm har exempelvis helt andra syften och mottagare än en skylt på ditt kontor, som snarare riktar sig mot dina besökare och medarbetare. Definiera hur dina olika visuella element ska förekomma tillsammans i ert varumärke – för att få en helhet i din visuella identitet.

6 enkla tips när ni ska definiera er visuella identitet

  • Utgå från en enkel grunddesign

    Uppfinn inte hjulet, ni har förmodligen en grunddesign som ni kan utgå ifrån. Håll er inom ramen för denna.

  • Lätt att identifiera och identifiera sig med

    Er visuella identitet måste vara tydlig och självklar, för dina kunder, medarbetare och för omvärlden. Tänk på att inte krångla till det. Less is more!

  • Använd få färger

    Det är lätt att gå över gränser när det kommer till färg. Ju färre färger, desto bättre helt enkelt. Annars finns det risk för att det blir spretigt.

  • Välj ett typsnitt som passar er identitet

    Om ni inte redan har riktlinjer för typsnitt så gäller det att välja ett eller ett fåtal som går i linje med all er övriga kommunikation. Välj dessa och håll er till dem!

  • Se till att samma layout genomsyrar alla delar

    Det går inte att sägas för många gånger, håll er till en och samma design och layout, oavsett om det är på hemsidan, på en skylt eller inne på kontoret.

  • Ha hela er grafiska profil samlad

    En grundförutsättning för att du ska kunna skapa en visuell identitet är en grafisk profil. Den grafiska profilen ska vara genomarbetad, uppdaterad och samlad på ett och samma ställe i exempelvis ett dokument.

    Profilen ska stötta dig och resten av organisationen med allt från logotyp, symboler, typsnitt och typografi till färgpalett, ikoner och mönster. Skriv ner färgernas hexkoder om företaget arbetar övervägande digitalt. Annars är det vanligt att använda sig av Pantone-färger i den grafiska profilen.

    Det kan även vara smart att göra den grafiska profilen tillgänglig på webbplatsen för att företagets eventuella samarbetspartners ska kunna ladda ner er logotyp i högupplöst version och få en tydlig bild av vilka färger eller typsnitt företaget använder sig av. En konsekvent kommunikation stärker företagets varumärke och minskar risken för missförstånd.

Vad är skillnaden mellan grafisk profil och identitet?

En grafisk identitet används ofta synonymt till visuell kommunikation, där företagets logotyp, webbplats, broschyrer och marknadsföringsmaterial räknas in i en grafisk identitet. Den grafiska profilen syftar istället på vilken färgpalett, typsnitt och typografi företaget använder sig av i kommunikationen.

Låt FocusNeo hjälpa företaget med visuell kommunikation

Undrar du fortfarande vad visuell kommunikation är eller behöver företaget hjälp att ta fram en grafisk profil eller visuell identitet? Ta hjälp av experter så att det blir rätt från början.

Vill du veta mer om hur ni kan skapa en unik profil för er fastighet? Ladda ner guiden!

Läs vår guide  SÅ SKAPAR DU EN UNIK PROFIL FÖR DIN FASTIGHET - 5 STEG Ladda ner guide <>