P5 – skyltkoncept och visuell identitet i smart möte
Årets Design S-utmärkelse för kategorin Grafisk Design tilldelades designbyrån Studio with för visuell identitet och skyltkoncept för mötes- och eventvåningen P5 i Umeå. Skyltkonceptet har tagits fram i samarbete med oss på Focus Neon och vår leverantör Maas & Roos AG i Tyskland. Jag fick en kort pratstund med Håkan Gustafson, grundare av Studio with, strax efter utdelningen av priset på en gala på Berns i Stockholm.
Håkan Gustafson driver sedan några år tillbaka Studio with, som är en Umeå-baserad designbyrå med hela världen som arbetsfält. Byrån är en del av ett stort globalt nätverk av byråer och är specialiserad på visuell identitet och miljödesign. Håkan själv är grafisk designer, utbildad på London College of Communication och har en bakgrund på designbyrån Bruce Mau Design i Toronto i Canada. Där arbetade han med flera stora projekt, som t ex Levi´s, SONOS, General Electric och den visuella identiteten för Unilever som också involverade miljödesign för kontor världen över.
Håkan, stort grattis!
Tack, det har varit många delaktiga i projektet som alla bidragit på sitt sätt till att få ihop alla pusselbitar. Vårt mål var att skapa en visuell identitet där varumärket möter arkitekturen och priset är ett erkännande att vi lyckats.
Vad är P5 och hur skapades den visuella identiteten?
P5 är en mötes- och konferensanläggning som ligger i det nybyggda och uppmärksammade kulturhuset Väven mitt i centrala Umeå. Tillsammans med ägaren Blå Huset Hotell jobbade vi fram en varumärkesplattform för P5 som bygger på flexibilitet, skalbarhet och effektivare möten. Kärnvärdet i P5s varumärke är ”smartare möten” och tillsammans med research med arkitekten Mattias Lind på White Arkitekter skapade vi på Studio with en visuell identitet där varumärket och tillhörande skyltkoncept är i samklang med arkitekturen. Interiören i P5 skall kännas hemtrevlig, varm och ombonad och samtidigt ha en lokal anknytning. Känslan skapas bland annat med hjälp av en central eldstad, orange textilier, bord och stolar, flätade björkpaneler, blanksvarta väggar, glaspartier samt vita detaljer.
Logotypen bygger på idén att olikheter skapar tillsammans bra möten och är uppbyggd av olika geometriska former. Formerna går igen i både hänvisningssymboler och kontrastmarkeringar för glaspartier. All typografi bygger på två typsnitt som är i ständig dialog med varandra och förstärker intrycket av smartare möten.
Håkan berättar vidare att skylten ovanför receptionen är speciell ur flera synvinklar:
Jag fick direkt en stark känsla för utförande och placering av huvudskylten för P5 ovanför receptionen. Med bra research och djuplodande förarbete så är det inte ovanligt att få sådana direkta idéer, då är det bara att följa med och fullfölja tanken ut i detalj. Tillsammans med Focus Neon och Maas & Roos experimenterade vi med skyltens utseende och material innan vi till slut landade i ett slutgiltigt skyltkoncept. Björkens vitsvarta återfinner vi i profilerna som har en tunn vit outline och är lackade i högblankt pianosvart. Fronterna består av flera olika material, vilket också symboliserar möten på flera plan. I de varma fronterna hittar vi orange nyanser i form av läder, fin textilväv och handtuftad matta. Materialen återfinns även i de olika skyltarna med rumsnummer runt om i lokalerna.
Hur tycker du att vårt samarbete har funkat?
Det har funnits en stor förståelse för projektet från alla inblandade och en öppenhet att våga testa sig fram. Vi har fått göra om några detaljer längs vägen, men utan att våga prova nytt hade vi aldrig nått hela vägen fram. Jag har känt en stor trygghet både i leveransen och i att arbeta med Focus Neon och Maas & Roos.
Fler utmärkelser för P5s skyltkoncept och visuella identitet
Priset Design S delades nyligen ut på en gala på Berns i Stockholm. Design S är Sveriges främsta och bredaste designpris som hela designbranschen står bakom och arrangeras av medlemsföreningen Svensk Form. Håkan tilldelades även silvermedalj i Svenska Designpriset för samma projekt.
Vi på Focus tackar för pratstunden, de vänliga orden och ett gott samarbete. Nya projektsamarbeten med Studio with väntar framöver, men om du innan dess vill veta mer om hur vi på Focus Neon arbetar med skyltdesign är du välkommen att kontakta oss. Läs också gärna mer om vårt arbete med restaurang Le Rouge som belönades med utmärkelsen Stockholms Skyltpris 2016.
Vid pennan,
Lars Lindberg
Marknadschef Focus Neon
FOTO: Åke E:son Lindman