Ligula Hospitality Group öppnade i maj sitt första hotell. Ett nytt koncept; design och hög standard till ett lågt pris – Motel L.
Med fokus på design vill Motel L med hjälp av en stark grafisk identitet avfärda fördomen om billiga och tråkiga motell och visa upp en annan sida. Det är förutom Motel L också varumärket Apartments by Ligula som ska skyltas.
Projektet hade en snäv tidsplan. På cirka en månad skulle alla skyltar produceras och monteras.
På fasaden är det är egentligen flera olika skyltar med olika belysningsteknik som tillsammans bildar en helhet.
Skölden, en obelyst lackerad plåt. Symbolen ”m” lyser upp skölden med en coronaeffekt . Den högra delen, stapeln av ”m” lyser också vitt framåt.
Ordet ”Motel L” är klassisk ljusskylt med tät lackerad sida och orange lysande front.
Apartmets by Ligula lyser bakåt med en vit coronaeffekt som lyser upp figurskurna plåtar bakom bokstäver och symbol. Symbolen har också en ”printad” folie som lyser framåt.
Skyltarna är liksom motellet; enkla och stilrena. Färgerna i skylten är samma som den övriga grafiska profilen och ger motellets fasad samma uttryck som resten av Motel Ls kommunikation. Focus Neon har utifrån en tydlig grafisk identitet skapat ljusskyltar som förmedlar samma känsla och har en tredimensionell form. Skylten vid entrén skapar en varm välkomnande känsla och en tydlig vägledning.
Motellets ljusskyltar hjälper gästerna att hitta rätt men också att bygga varumärke. Här finns en stor genomströmning av folk på dagarna eftersom motellet ligger utmed Hammarby Allé med genomfart av bilar och Tvärbanan.