Logotyp, fasadskylt och kontor – så får ni en helhet i er visuella kommunikation

Tänk dig att du precis har varit inne på ett företags hemsida som skriker färgen grön, men när du åker ut till deras kontor så är deras fasadskylt blå med ett helt annat typsnitt. Och när du väl kliver in på kontoret så är det en helt annan färg och känsla än den du möttes av tidigare. När du möter dina kunder, anställda eller besökare så ska de mötas av samma känsla, färger och visuella kommunikation – var de än befinner sig. En helhet är viktig för din visuella identitet. Spretar den för mycket är risken stor att ni uppfattas som oseriösa.

I det här blogginlägget får du tre konkreta tips på hur ni håller en röd tråd igenom er visuella kommunikation.

1. Håll er till en leverantör

Det är inte ovanligt att man som företag anlitar flera olika leverantörer för olika delar i den visuella kommunikationen, eller att man tror att en vanlig reklambyrå ska skapa skyltdesign. Vänd er till någon som har kunskap om just skyltar – en helhetsleverantör som kan hjälpa er med hela resan. Från idé och projektledning till uppsättning och support av skyltar och andra visuella element.

2. Komplettera er grafiska profil

För att få en helhet i er visuella kommunikation när det kommer till kontor, fasad eller logotyp är det viktigt att den grafiska profilen är uppdaterad och att ni har koll på att alla har rätt information. Det vill säga att den som sitter med marknadsföringen är ansvarig för den del av den grafiska profilen som är rätt för den, webbdesignern har det den behöver och skyltdesignern har fått ta del av skyltprogrammet som den behöver osv. Här kan du läsa om vad som ingår i ett skyltprogram.

3. Sätt ihop en intern projektgrupp

Den interna processen är viktig för att allt ska gå vägen om ni exempelvis har bestämt er för en ny fasadskylt eller inredning till kontoret. Utse en projektgrupp som har uppgiften att:

  • Få med sig alla i organisationen genom att informera och dela kunskap
  • Ha koll på budget
  • Sätta upp en tidsplan och följa den
  • Förvalta projektet långsiktigt

Så jobbar Erik Penser Bank med visuell kommunikation

Med dessa tre tips kan ni enklare hålla en röd tråd genom er visuella kommunikation. Vill du veta mer om hur ni kan skapa en unik profil för er fastighet? Ladda ner guiden nedan! 

Läs vår guide  SÅ SKAPAR DU EN UNIK PROFIL FÖR DIN FASTIGHET - 5 STEG Ladda ner guide < data-src=