Logotyp, fasadskylt och kontor – så får ni en helhet i er visuella kommunikation
Tänk dig att du precis varit inne på ett företags hemsida som skriker färgen grön, men när du åker ut till deras kontor så är deras fasadskylt blå med ett helt annat typsnitt. När du sedan kliver in på kontoret möts du av en logotyp i gult och en helt annan känsla än den du möttes av precis utanför kontoret. Förmodligen kommer du att bli en aning förvirrad och osäker på företagets varumärke.
När dina kunder, anställda eller besökare kommer i kontakt med dig och ditt bolag ska de mötas av samma känsla, färger och visuella kommunikation – var de än befinner sig. Helheten är viktig för din visuella identitet och om den spretar för mycket riskerar ni att uppfattas som oseriösa.
I det här blogginlägget får du tre konkreta tips på hur ni håller en röd tråd igenom er visuella kommunikation.
1. Håll er till en leverantör
Det är inte ovanligt att man som företag anlitar flera olika leverantörer för olika delar i den visuella kommunikationen, eller att man tror att en vanlig reklambyrå ska skapa skyltdesign. Vänd er till någon som har kunskap om just skyltar – en helhetsleverantör som kan hjälpa er med hela resan. Från idé och projektledning till uppsättning och support av skyltar och andra visuella element.
2. Komplettera er grafiska profil
Färger, symboler och typsnitt är delar som företag själva ansvarar för och som i stor utsträckning påverkar bolagets visuella kommunikation. Det är viktigt att uppträda enhetligt som varumärke och för att lyckas med det måste den grafiska profilen hållas uppdaterad. En grafisk profil innehåller bl.a. riktlinjer för hur företagets logotyp får användas och hur olika färger får kombineras på bolagets kontor och fasad. För att uppnå det här behöver ni säkerställa att alla i företaget har rätt förutsättningar. Det vill säga, personen ansvarig för marknadsföringen ska ha den information hen behöver för att kunna skapa en visuell kommunikation som går i linje med bolagets grafiska profil.
Webbdesignern ska ha det hen behöver och skyltdesignern ska ha fått ta del av skyltprogrammet som han eller hon behöver för att skapa skyltar som stämmer överens med företagets visuella identitet.
Här kan du läsa om vad som ingår i ett skyltprogram.
3. Sätt ihop en intern projektgrupp
Den interna processen är viktig för att allt ska gå vägen om ni exempelvis har bestämt er för en ny fasadskylt eller inredning till kontoret. Utse en projektgrupp som har uppgiften att:
- Få med sig alla i organisationen genom att informera och dela kunskap
- Ha koll på budget
- Sätta upp en tidsplan och följa den
- Förvalta projektet långsiktigt
Så jobbar Erik Penser Bank med visuell kommunikation
Med dessa tre tips kan ni enklare hålla en röd tråd genom er visuella kommunikation. Vill du veta mer om hur ni kan skapa en unik profil för er fastighet? Ladda ner guiden nedan!