Digitaliseringen och möjligheterna till dynamiskt och styrt innehåll har på kort tid revolutionerat utomhusmediet runt om i världen. Under det senaste året har vi även i Sverige kunnat läsa om nya steg mot en digitaliserad utomhusmarknad. Nu senast är det franska JCDecaux som lanserar en digital utomhusserie på ett 100-tal platser i Sverige och konkurrenten Clear Channel som lyfter ut sin digitala Play-serie med ytor i Stockholms gatumiljö. Bland storformaten har vi sett nya digitala skärmar på t ex Mall of Scandinavia, IKEA-huset i Kungens Kurva och på Stureplan i Stockholm.
Det är lätt att inse fördelarna med en digital teknik jämfört med statisk och vi tror att den digitala revolutionen ännu bara är i sin linda. Idag arbetar operatörer och annonsörer tillsammans för att utveckla det digitala utomhusmediet och vi har sett en rad framgångsrika exempel på kampanjer som bygger varumärke, driver trafik och ökar försäljningen. Låt oss därför ta en titt på tre uppmärksammade digitala kampanjer som på olika sätt bygger på socialt engagemang, händelsekoppling och häpnadsväckande timing.
Skapa engagemang via integration av sociala medier
Det amerikanska utomhusreklamföretaget Lamar skapade tillsammans med välgörenhetsorganisationen Creative Chatter en donationskampanj kallad #UltimateSelfieCampaign. Med hjälp av hashtagen kunde man få sin bild att synas på digitala skärmar i 45 städer genom att donera 25 dollar och ladda upp sin selfie på en kampanjsida. Kampanjen beräknades ge uppemot 10,8 miljoner exponeringar.
Mer om digitala skärmar.
Målgruppen interagerar
Women´s Aid i London gjorde en uppmärksammad kampanj kallad Look at me, med hjälp av en digital affisch i storformat och teknik för ansiktsigenkänning. På skärmen syns en bild av en kvinna, vars ansikte är fullt av sår och blåmärken. Med hjälp av ansiktsigenkänning börjar ansiktet att läka så fort någon stannar upp och tittar på skärmen. Ju fler som tittar, desto snabbare läker hennes ansikte. Dessutom visas en livefeed av passerande i skärmens nederkant.
Timing utöver det vanliga
En av de mest spektakulära digitala utomhuskampanjerna som genomförts de senaste åren skapades av OgilvyOne för British Airways och kallades för Look Up. Kampanjen genomfördes på digitala storbildsskärmar som reagerade på BA flighter som åkte inom en radie på 200 km. På skärmarna visades riktig flightinformation och var planet kom ifrån blandat med dynamiska budskap om erbjudanden kopplade till flygrutten.
Kampanjen vann Cannes Lion Grand Prix och nominerades i DMA Awards.
Vi kan konstatera att införandet av digitala format på kort tid har förändrat utomhusreklammarknaden och sett hur man kan skapa engagemang och styra kampanjer på ett helt annat sätt än tidigare.
Vad händer då framöver?
Vi kommer säkerligen se en fortsatt utbyggnad av en digitaliserad stadsmiljö, både i tekniska lösningar och på fler platser. På reklamsidan går trenden mot mer personliga kampanjer, där budskapen riktas in till mottagarna på individnivå. Till exempel gjorde Chevrolet nyligen en kampanj i USA, där man använde en mjukvara som känner igen passerande bilar för att jämföra med liknande modeller ur Chevrolets sortiment och styrde budskapen i realtid till intilliggande storbildsskärm.
Tekniken skapar enorma möjligheter för annonsörer att hitta på kreativa lösningar som uppskattas av den nya millenniegenerationen. Utvecklingen inom hårdvara går snabbt framåt och för operatörerna sänks investeringströskeln i takt med utvecklingen. För annonsörerna ligger nyckeln till framgång i att skapa en personlig reklamupplevelse med rätt timing som engagerar målgruppen på ett positivt sätt.
Vi på Focus Electronic levererar tekniken till många av de stora digitala storbildsskärmarna som du kan se idag i samhället. Våra skärmar är oberoende av mjukvaruteknik och är anpassade till vårt nordiska klimat så att de alltid syns på bästa sätt. Vill du veta mer om våra digitala skärmar får du gärna kontakta oss eller kika på våra referenser.