ÅF Solna

Det här bör serviceavtalet för din skylt innehålla

Har du precis investerat i en fasadskylt, ljusskylt eller neonskylt? Då är det viktigt att du förvaltar din investering över tid och skriver ett serviceavtal. Ett serviceavtal som innehåller regelbunden rengöring och service av dina nya skyltar gör att du förlänger deras livslängd. Tänk igenom vilken servicenivå du behöver och vad du förväntar dig av din skyltleverantör.

I det här blogginlägget går vi igenom vilka delar ditt serviceavtal behöver innehålla och hur du bör tänka kring det.

1. Responstid

Om din nya skylt går sönder eller om en bokstav slutar lysa – hur snabbt vill du att leverantören ska uppmärksamma (och lösa) det? Fundera över ert behov, och hur ni helst vill ha kontakt med leverantören vid sådana här tillfällen. Telefon, chatt eller mejl?

2. Inställelsetid

Hur fort behöver ert eventuella fel repareras? Detta handlar i grunden om hur viktigt är det för er och ert varumärke att er skylt fungerar fullt ut – eller snarare hur mycket förlorar ni när den inte fungerar? Behovet skiljer sig naturligtvis om du exempelvis har en restaurang med en skylt som syns utmed motorvägen, i jämförelse med om din skylt sitter på en byggnad i ett industriområde. Utgå från vilka ni är och vilka behov ni har.

3. Tvätt – utsida och insida

Ditt serviceavtal borde innehålla invändig och utvändig tvätt av din skylt. Invändig dammsugning av smuts och insekter, översyn av ljuskällor, utbyte av lysrör och tändare – allt som får skylten att hålla sig fräsch och fungerande så länge som möjligt. Även invändig och utvändig våttvätt med antistatiskt tvättmedel är viktigt eftersom dammet inte fastnar lika lätt. Här får du också fundera på hur ofta detta behöver ske eftersom behovet skiljer sig beroende på var din skylt finns och påverkas av yttre omständigheter.

4. Reservdelar

Om din skylt skadas och går sönder eller om den slutar fungera på grund av komponentfel, så behöver du se till att ditt serviceavtal även täcker in utbyte av skyltens samtliga komponenter.

5. Årlig inspektion

Ditt serviceavtal borde ha en årlig inspektion där kontroll av skyltens utsida görs. Då ska skylten undersökas från utsidan för att kontrollera fästpunkter och bakomliggande ytor, i den mån det går. Allt för att säkra upp!

6. Komponentkontroll

En komponentkontroll kan du behöva ha med i ditt serviceavtal. Här kontrolleras alla elektriska komponenter, inklusive t ex kablage, skymningsrelä och fästpunkter.

7. Skyltbevakning

Behöver din skyltanläggning bevakas kontinuerligt för att säkerställa att den fungerar som den ska? Genom optisk besiktning av din skylt kan fel upptäckas snabbt åtgärdas direkt.

Slutligen, var noga med att behålla och spara dokumentation av den ursprungliga skylten, så att leverantören kan komma åt den om en eventuell skada skulle ske.

Är du på jakt efter skylt? Ladda ner guiden: Fasadskylt – från idé till verklighet i 5 steg.

Läs vår guide  FASADSKYLT - FRÅN IDÉ TILL VERKLIGHET I 5 STEG  Ladda ner guide