Därför fungerar digital signage så bra i Sverige

Iögonfallande, effektiva och klimatsmarta ー det är inte konstigt att digital signage har tagit Sverige med storm. Här får du veta mer om varför digitala skyltar fungerar bra i vårt avlånga land och får även tips på hur du kan använda digital signage på såväl kontor som i butiker, industrilokaler, arenor eller i utomhusmiljöer.

Det här är digital signage

Digital signage, även kallat digital skyltning, handlar om digitala skyltar som till exempel LED-displayer som installeras inomhus eller utomhus. En digital skylt kan nå ut med marknadsföringsbudskap, underhålla betraktaren och bidra med nödvändig information.

Men varför fungerar det extra bra med digital signage i Sverige?

7 anledningar varför digitala skyltar passar det svenska samhället

  1. Skyltar som står emot det nordiska klimatet. LED-displayer är robusta skärmar som klarar av låga temperaturer under vinterhalvåret och piskande höstregn samtidigt som bilden syns även under ljusa vår- och sommardagar.
  2. Avlångt land. Eftersom Sverige är ett land med långa avstånd mellan söder och norr, tillbringar många människor långa stunder i bilen. Längs vägarna finns många bra platser för både kommuner och företag att kommunicera via digital signage. Två exempel är till exempel Malmö Svågertorp och E4 vid Kista i Stockholm.
  3. Behov att spara på elkonsumtionen. Vinterns höga elpriser har visat både privatpersoner och företagare vikten av energisnåla alternativ. Moderna LED-displayer drar jämförelsevis lite ström och underhålls enkelt om något skulle inträffa.
  4. Snabba förändringar. Förutsättningar kan förändras snabbt, det har vi lärt oss från pandemin. Med digital signage kan företag i Sverige snabbt ändra sina budskap efter den rådande situationen vilket ger en mer träffsäker marknadsföring. 
  5. Behov av att effektivisera. Många företag och organisationer har små marginaler och då kan digital signage effektivisera verksamheten. Med digital skyltning slipper ni skriva ut nya trycksaker när situationen förändras, vilket spar både tid och pengar. 
  6. Dagens konsumenter blir allt mer digitala. Enligt Internetstiftelsen använder idag 9 av 10 svenskar digitala samhällstjänster och fler än 4 av 10 svenskar har deltagit i ett socialt digitalt event det senaste året. Sveriges befolkning är helt enkelt van vid det digitala och med hjälp av digital signage kan ditt företag följa med i utvecklingen.
  7. Behov av underhållning. I kön till kassan, i tandläkarens väntrum eller innan matchen börjar ー det finns många tillfällen när människor är uttråkade och vill ha något att göra för att fördriva tiden. Digital skyltning kan underhålla och bidra med viktig information. 

Så kan digital signage användas på kontor och andra platser

Digital signage i Sverige erbjuder oändliga möjligheter för företag att visa upp sitt varumärke och föra fram sitt budskap. Här kommer några tips på hur digital skyltning kan användas i verksamheten.

Inomhus

Digital signage på kontoret eller i industrilokalen kan bidra till högre moral på arbetsplatsen genom att personalen i realtid kan se hur många varor som producerats under dagen, hur många samtal kundtjänst har tagit emot eller hur nöjda kunderna är med era tjänster. En LED-display kan också informera om att ett möte blivit flyttat eller ge era kunder intressant kunskap om verksamheten.

Utomhus

Digital signage kan ge bilister information om allt från kommande evenemang till hur många parkeringsplatser det finns i närmsta stad eller ge utrymme åt lokala företag att annonsera. Digital skyltning kan också skapa stämning och förväntan utanför exempelvis en arena genom att visa höjdpunkter från den senaste matchen. 

Vill du veta mer om digital signage i Sverige? Kontakta oss. Vi har drivit på utvecklingen av LED-displayer sedan 80-talet och hjälper dig gärna med digital skyltning. 

Affärsområdesansvarig Wayfinding

+46 8 681 68 51

magnus.huusko@focusneo.se

Magnus Huusko är affärsområdeschef för wayfinding på FocusNeo.