7 idéer för digitala informationsskärmar

Digitala informationsskärmar (digital signage) är ett smart sätt att nå ut med viktig information, väcka engagemang och stärka varumärket. Inspireras av 7 idéer för digitala skärmar och upptäck fördelarna med en digital informationsskärm

Vad är digital signage?

Med digital signage avses elektroniska informationsskärmar med digitalt innehåll, installerade på arbetsplatser eller i publika miljöer. Med en digital reklamskylt blir det enkelt att ändra budskap i realtid beroende på t ex tid, säsong, aktuell information, evenemang eller väderlek. Du har också möjlighet att underhålla dina kunder med filmklipp och animationer.

Vilken teknik används till en digital informationsskärm?

För digitala informationsskärmar i större format används LED-teknik som är energieffektivt och i stort sett underhållningsfritt. Den tekniska lösningen anpassas efter vilken miljö skärmen ska placeras i och vilket betraktelseavstånd den ska ha. Utomhusskärmar har vanligen sk DIP-dioder som har hög ljusstyrka och tål varierande väderlek. Alla skärmar styrs med hjälp av en mjukvara anpassad för digital signage.

7 idéer för dina digitala skärmar

Med en digital informationsskärm är det bara fantasin som sätter gränser. Till skillnad mot en affisch eller en statisk skylt kan du ändra budskapet med några enkla klick. Här är några av våra bästa tips för din skylt:

  1. Återanvänd innehåll från företagets sociala mediekanaler. Genom att använda sociala medier får företaget en unik chans att influera och locka kunder utan att behöva konkurrera om utrymmet med konkurrenterna. Tipsa om nya produkter, dela innehåll som dina kunder har skapat eller marknadsför ett kommande event.
  2. Visa företagets engagemang. Med en digital skärm kan företaget berätta mer om CSR-projekt som ligger er varmt om hjärtat och visa rörligt material från projekt eller organisationer ni stödjer.

  3. Berätta om branschspecifika nyheter. Genom att visa vad som händer i branschen visar du att företaget hänger med i utvecklingen och kan dessutom få dina kunder att dröja sig kvar lite längre i lokalerna för att få reda på senaste nytt

  4. Ge dina kunder ordet. Låt skärmarna fyllas med citat från recensionssajter där kunderna berättar vad de tycker om företaget, produkter eller tjänster företaget erbjuder.

  5. Höj moralen i realtid. Med digitala informationsskärmar kan du visa din personal hur det går för företaget i realtid för att göra medarbetarna ännu mer engagerade i arbetet. Visa hur många varor som sålt idag, hur många samtal kundtjänst har tagit emot eller visa diagram över hur nöjda kunderna är.

  6. Förändra dekoren med ett knapptryck. En informationsskärm som är digital behöver inte bara innehålla text utan kan lika gärna visa innehåll som skapar en atmosfär i lokalen. Skärmen kan visa allt från fallande höstlöv till sprakande brasor, kända skylines eller en bild som säger 1 000 ord om verksamheten.

  7. Viktig information. En situation kan förändras snabbt och med hjälp av digitala informationsskärmar kan ditt företag hålla jämna steg genom att nå ut med viktig information snabbt. På så sätt kan ni själva berätta om en vara blivit återkallad, att ett möte blivit flyttat eller informera era anställda om en kommande brandövning. 
Stockholmsmässan LED displayer

Ta företaget in i framtiden med en informationsskylt som är digital

På FocusNeo har vi många års erfarenhet av att hjälpa företag med digitala informationsskärmar. Har du frågor om våra produkter eller vill beställa digitala skärmar ー kontakta oss idag.